Sunday 8 July 2007

Картини от седеф , метал и дърво
(Как стигнах до тях)

От дванадесет години работя инкрустация.Тази художествена техника се описва като монтиране (вграждане) на кост, седеф, метал, скъпоценни и полускъпоценни камъни в предмети. Образци на това изкуство будят възхищение в музеите из цял свят.Правени са на различни континенти и в разнични епохи.Те са плод на умението на не един народ - израз на вечния стремеж на човечеството към красота и съвършенство.

Когато се докосваш до предмет, надживял столетия откриваш нещо неочаквано.Сетивата ти усещат съвършенството на изработката, тежестта на годините му, желанието на майстора, изработил го, да покаже най-доброто от себе си.

Това преживяване ме изкуши да започна първите си работи.За мен бе предизвикателство да работя инкрустация върху дърво.Да възродя нейните най-стари образци, тъй като в момента тя се използва единствено в златарството.Изработвах дървени гривни, обици и кутии за бижута.В тях вграждах седеф и метал.Съчетанието на тези материали ме впечатли с многообразието на решенията, с контрастите и преливанията, които са възможни при използването им.Работейки по този начин, чувствах това, което майсторите-инкрустатори са знаели от векове: “Това е техника, която прави обикновените предмети – произведения на изкуството.”

Постепенно изгубих интерес към бижутерията от дърво.То стана по две причини – желанието ми да избягам от повтаряемостта на орнамента и случка, която не мога да забравя.С приятел разглеждахме перфектно изработени сувенири, от които в магазина имаше по двайсетина.Те бяха много красиви, но еднакви като оловни войници.Тогава той ми каза:”Като видиш такива еднакви неща, да знаеш, че това е постижение на съвременните технологии, а не на майстори като теб”.За това не повтарях обазци, а създавах неща, които са самобитни.Стремях се те да имат свой дух.

Така инкрустирах първата фигура от метал, която след гравиране се оформи като самостоятелна рисунка.Създаването на такъв образ не беше лесно.Работата с инструментите за гравиране е много прецизна, а резултатът се вижда едва след запълване на изрязаните места с боя.По този начин направих плочки със зодиакалните знаци.

С много труд усъвършенствах старинната технология на инкрустиране чрез изливане на калай и олово в дървото.Средновековните майстори са изливали разтопената сплав в предварително изсечени жлебове, а след това шлайфали до гладка повърхност.

Постепено се научих да отливам образи с различна големина.Сплавта, която използвам е на основата на калая, но е достатъчно твърда, за да се гравира върху нея.За да направиш такава отливка, трябва да имаш уменията на резбар и леяр.Издълбаването на образа трябва да е много точно.Температурата на метала да е такава, че да не пука дървото.Всичко това се извършва с изключителна прецизност.

Когато видях върху дървото инкрустирани седефа и образа от метал, усетих че се изправям пред ново предизвикателство, което ме пленява за цял живот.Това бе появата на “Картините от седеф, метал и дърво”.В създаването им само идеята е спонтанна.Необходимо е рисунката да е съобразена с начина на изработка.Заради съзнателния отказ от по-богати изразни средства тя трябва да е изящна, изчистена от подробности.

След направата на първите картини разбрах, че те са нещо ново.Не бяха мозайки, нито инкрустациите, които сме свикнали да виждаме те са “Картини от седеф, метал и дърво”.В тях декоративното изкуство отстъпва пред изобразителното,без да губи нищо от съвършенството си.

Особено внимание отделям на дървото, което използвам.Неговите качества и структутюра са от голямо значение.Картините ми са върху липа, круша, слива, ябълка и орех.За оформяне на паното подхождам като към създаване на икона.Знания за това съм черпил от традицийте на православната иконопис.От там се научих да поставям и “варак”, който обогатява колорита им.започнах да оцветявам лепилата за нанасяне на седеф с различни пименти.Картините станаха по цветни и по-лесни за възприемане.Рамките изработвах от същите материали като картините, те са част от тях и още веднъж подчертават красотата им.

Смятам че, съчетанието на инкрустация, гравиране и елементи от худжествените техники на православната иконопис създават чувсво за тържественост и спокойствие.Това съчетание дава възможност на всяка техника да се открои, да изпъкне, а в картина да бъдат едно цяло – да се допълват и обогатяват.

Ако трябва да кажа какво искам да постигна с “Картините от седеф, метал и дърво” това е красота.

Ако трябва да обяснявам красотата, то най-лесно бих го направил като цитирам Умберто Еко (“Името на розата”):”Защото три са нещата, от чието съчетание се ражда красотата: на първо място целостта или съвършенството – нали затова смятаме за грозни недовършените неща; подир това пропорцийте или съзвучието и най-сетне яснотата и светлината – нали наричаме красиви всички неща с ясни багри”.През всичките години, в които съм работил се стремях към това.

Когато наблюдавате “Картините от седеф, метал и дърво” надявам се и вие да почувсвате строгостта на метала, топлината на дървото, преливащите цветове на седефа и блясъка на “варак”.Преценката на всичко това оставям на вас – Ценителите.

No comments: